Nieuws

VBM/BBTV Belastingservice geopend!

Leden van de VBM en BBTV kunnen zich nu aanmelden voor de VBM Belastingservice. Uitsluitend particuliere aangiftes.  

Ieder jaar valt hij weer bij velen op de deurmat: de blauwe envelop. De VBM/BBTV helpt jou bij het invullen van jouw belastingformulier. Voor deze belastingservice op topniveau hoef je niet bij een ander te zijn! Deze service is inbegrepen bij jouw lidmaatschap. Dit geldt ook voor de bijstand bij fiscale bezwaar- en beroepschriftprocedures.

 

VBM en BBTV-leden kunnen zich hier aanmelden voor de belastingservice

 
Je kan je ook aanmelden met de bon in de Trivizier (november) of XRcise (5 december).

 

Kijk hier voor een aantal veelgestelde vragen!

Let op! Foutief postbusnummer bij Belastingbon in Trivizier

Het postbusnummer mist een cijfer; er staat Postbus 9303 waar Postbus 93037 had moeten staan.

Het juiste adres is dus:

 

VBM/BBTV Belastingservice
Postbus 93037
2509 AA Den Haag

 

Heb jij vragen over P&O-zaken?

Heb je vragen over jouw salaris, toelagen, salarisnummer, klikmaanden, etc.? Dan adviseren we je om deze éérst voor te leggen aan DCHR (DienstenCentrum Human Resources). Zij zijn op de hoogte van jouw specifieke situatie en kunnen je daarom het beste informeren over specifieke zaken. Door eerst contact op te nemen met DCHR krijg je vaak direct het antwoord op jouw vraag en kunnen eventuele onduidelijkheden snel worden opgehelderd.

Telefoon: (088) 9500 500, optie 3.

Ben je het niet eens met het antwoord van DCHR of heb je na hun reactie nog steeds vragen? Dan kan je je altijd bij ons melden. Wij staan klaar om je verder te helpen en waar nodig voor je op te komen.

 

Foto: MCD/Rob Gieling

Denk mee over het nieuwe Arbeidsvoorwaardenakkoord

Het huidige Arbeidsvoorwaardenakkoord loopt af op 1 september 2026. De VBM wil graag direct aansluitend een nieuw akkoord kunnen ondertekenen. Daarom vragen wij jou, als lid van de VBM en BBTV, om mee te denken over de onderwerpen die jij belangrijk vindt voor de komende onderhandelingen met Defensie. Laat ons vóór 13 januari 2026 weten welke thema’s of verbeterpunten volgens jou aan de orde moeten komen. Je kunt je suggesties mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De binnengekomen ideeën kunnen wij gebruiken bij het opstellen van onze inzetbrief – de basis voor het nieuwe onderhandelingstraject. Dus: wat vind jij als BBTV-lid belangrijk? Wat moet er beslist mee naar de overlegtafel? Wij horen het graag. Alvast bedankt voor je inbreng!

Meld je aan voor de Adviesgroep Arbeidsvoorwaarden

Daarnaast zoeken wij betrokken leden die willen deelnemen aan een Adviesgroep Arbeidsvoorwaarden. We zoeken actief dienende defensiemedewerkers – zowel burgers als militairen – die bereid zijn om op gezette tijden met ons te sparren over actuele arbeidsvoorwaardenthema’s. Deze Adviesgroep kan alléén functioneren als er vanuit alle geledingen voldoende animo is, zodat de adviesgroep een representatieve vertegenwoordiging is van het personeel: militair/burger, starter/ervaren, reservist, man/vrouw, etc. Interesse? Reageer vóór 13 januari 2026 via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Foto: MCD/Hilbert Buter

Afspraken gemaakt over vergoeding gecombineerd reizen

Militairen en burgerpersoneel zijn werkzaam op veel verschillende locaties in het land, waarvan een fors aantal soms lastig met het openbaar vervoer te bereiken zijn. Een veel gehoorde klacht van vakbondsleden was dan ook, dat de tegemoetkoming voor woon-werkverkeer niet voorzag in een combinatie van eigen vervoer en openbaar vervoer. Je moest of met eigen vervoer reizen, of met openbaar vervoer. (Wel kun je, tot een bepaald maximum, kilometers van en naar het 0V-station of halte uitruilen.)

Daarom hebben de vakbonden en Defensie in het Arbeidsvoorwaardenakkoord 2025-2026 afgesproken om een tegemoetkoming voor gecombineerd reizen mogelijk te maken.

Bij de concrete invulling van deze afspraak gaf Defensie aan dat het niet de bedoeling mag zijn, dat wie een klein stukje van zijn reis met het openbaarvervoer reist, een volledige NS-business card zou krijgen. Dit levert niet alleen dubbele kosten op, maar ook de Belastingdienst komt dan om de hoek kijken. Defensie stelde als randvoorwaarde voor de gecombineerde vergoeding voor, dat maximaal 50% van de totale afstand wordt afgelegd met eigen vervoer.

De bonden zijn, net als Defensie, tegen misbruik van de regeling. De afspraak in het Arbeidsvoorwaardenakkoord is niet, dat iemand bijna de gehele kilometervergoeding krijgt plús een volledige NS-business card.

Na enige discussie kwam Defensie tijdens het overleg op 14 oktober met het voorstel dat maximaal 60% van de reis afgelegd mag worden met eigen vervoer. Dus minstens 40% met het OV. Een meerderheid van de bonden ging hiermee akkoord.

Defensie heeft aangegeven dit per 1 november 2025 te kunnen invoeren.

Vervangen hondengeleiders DBBO

DBBO gaat de bewaking en beveiliging van patrouillegebieden Leeuwarden en Eindhoven/Oirschot anders inrichten. Ook wordt de organisatie uitgebreid. Het reorganisatieplan is vrijdag 3 oktober besproken tijdens een overleg tussen Defensie en de vakbonden.

De aanleiding van de reorganisatie ligt voornamelijk in de huidige arbeidsmarkt: het wordt steeds moeilijker om voldoende hondengeleiders te werven. En eigenlijk geldt hetzelfde voor honden: geschikte en (deels) getrainde honden voor bewakingstaken zijn schaars en daardoor steeds duurder geworden. Ook is de huisvesting van de honden binnen de bestaande kennels bij Defensie – door achterstallig onderhoud – nagenoeg onmogelijk. Het huren van plekken in een externe kennel biedt ook geen goede oplossing biedt, zo leert de ervaring.

Defensie gaat een deel van de functies van hondengeleiders – de zogenaamde man-hond posities – daarom vervangen door man-man posities. In het patrouillegebied Leeuwarden worden zodoende 8 voltijds equivalenten (VTE) hondengeleider vervangen door 14 VTE medewerkers beveiligen, waarvan een deel wordt ondergebracht in patrouillegebied De Marne.

In het patrouillegebied Eindhoven/Oirschot worden eveneens 8 VTE hondengeleiders vervangen door 14 VTE medewerkers beveiligen. In beide patrouillegebieden blijven hondengeleiders actief.

De medezeggenschapscommissie DBBO is bij het reorganisatieplan betrokken. Per saldo wordt de formatie uitgebreid met 12 arbeidsplaatsen. Er zijn momenteel meer dan 16 vacatures; er zal geen overtolligheid ontstaan onder de hondengeleiders.

De vakbonden (centrales) hebben een ander punt van zorg aangegeven, namelijk dat er binnen de hondengeleiders geen zogeheten 16/7-arbeidsplaatsen bestaan. Dit maakt dat medewerkers in de functie van hondengeleider, welke de leeftijd van 55+ jaren bereikt hebben, in de problemen komen met betrekking tot het lopen van nachtdiensten.

Tijdens het overleg heeft de voorzitter van het overleg toegezegd erop toe te zien dat 55-plussers geen nachtdiensten hoeven te draaien. Ook is de toezegging gedaan dat er een onderzoek komt naar de mogelijkheden van het aanmaken van 16/7-arbeidsplaatsen voor hondengeleiders.

Jij komt toch ook?

Wil je meer weten over het overleg bij Defensie? Of heb je een ander onderwerp dat volgens jou de aandacht verdient? Voorafgaand aan de 115e Algemene Vergadering van de VBM/BBTV staan overal in Nederland – en in Duitsland  – weer afdelingsvergaderingen gepland. Tip: kijk kort voor de vergadering op deze website om te zien of er nog wijzigingen zijn. 

* Laatste wijziging: locatie Afdeling Zwolle

 

Afdeling Amsterdam

Maandag 13 oktober, 19.00 uur
ECA (Evenementencentrum ADAM)
Marine Etablissement Amsterdam
geb. 030, zaal Spatoe
Kattenburgerstraat 7
1018 JA Amsterdam

Afdeling Gelderland Midden

Dinsdag 14 oktober, 18.00 uur
Echos Home De Landing
Deelenseweg 28, 6816 TS Arnhem

Afdeling Twente/Eibergen

Woensdag 15 oktober, 19.30 uur
Kulturhus, Henry Woodstraat 62
7558 CP Hengelo

Afdeling Zwolle

Donderdag 16 oktober, 19.30 uur
Dorpshuis De Deel
Oude Kerkweg 52
8085 AN Doornspijk

Afdeling Doorn

Maandag 20 oktober, 10.00 uur
VBH-kazerne, Gouden Bal
Oude Arnhemse Bovenweg 1D
3941 XM Doorn

Afdeling West-Brabant

Dinsdag 21 oktober, 19.30 uur
’t Kraaienest, Paradijszaal
Tweeschaar 12, 4822 AT Breda

Afdeling Eindhoven

Woensdag 22 oktober,18.30 uur
Echos Home De Vrijheid
Eindhovensedijk 33
5688 GN Oirschot

Afdeling Rotterdam

Donderdag 23 oktober,14.00 uur
Tempo Doeloe, Van Ghentkazerne
Toepad 120, 3063 NJ Rotterdam

Afdeling Zeeland

Maandag 27 oktober, 19.30 uur
(zaal open vanaf 19.00 uur)
Buurthuis De Burgerij
Van Hogendorpweg 58a
4384 HA Vlissingen

Afdeling Valkenburg

Dinsdag 28 oktober, 20.00 uur
(zaal open vanaf 19.30 uur)
Dorpscentrum Oegstgeest
Lijtweg 9, 2341 HA Oegstgeest

Afdeling Volkel/De Peel

Donderdag 30 oktober, 19.30 uur
Scoutinggebouw De Pionier
Hulstheuvel 15, 5404 PR Uden

Afdeling Friesland

Maandag 3 november, 19.00 uur
M.F.C. It Maskelyn
Easter Omwei 5
9254 GM Hurdegaryp

Afdeling Havelte/Steenwijk

Dinsdag 4 november, 18.30 uur
Echos Home Het Baken
Joh. Postweg 5, 7973 JB Havelte

Afdeling Assen

Woensdag 5 november, 19.00 uur
De Brammert, JWF-kazerne
Balkenweg 3, 9405 CC Assen

Afdeling Amersfoort/Utrecht

Donderdag 6 november, 19.30 uur
NoorderLichtkerk
Bergweg 92b, 3707 AE Zeist

Afdeling Limburg

Maandag 10 november, 20.00 uur
Brasserie MINLI Strijthagen BV
Einsteinstraat 5, 6372 BW Landgraaf

Afdeling Duitsland

Woensdag 12 november, 19.00 uur
Hotel-Restaurant Fröhlich
Dansenberger Str. 10
67661 Kaiserslautern, Duitsland

Afdeling Den Helder

Woensdag 12 november, 19.00 uur
Havengebouw, Het Nieuwe Diep 33
1781 AD Den Helder (eerste etage)

Afdeling Den Haag

Donderdag 13 november, 19.30 uur
VBM-kantoor
Ametisthorst 20, 2592 HN Den Haag

 

Foto: SM Jan Dijkstra / MCD

Wij zoeken bestuurlijk talent!

Wil jij een waardevolle bijdrage leveren aan je vakbond? Verschillende afdelingsbesturen van de VBM kunnen nog versterking gebruiken. Als afdelingsbestuurder lever je een waardevolle bijdrage, zonder dat het veel tijd hoeft te kosten. Het gaat om vrijwilligerswerk, maar wel met een vergoeding.

 Afdelingen die versterking kunnen gebruiken zijn:

  • Assen
  • Doorn
  • Duitsland
  • Eindhoven
  • Friesland
  • Havelte/Steenwijk
  • Limburg
  • Rotterdam (m.n. voorzitter)
  • Utrecht (m.n. voorzitter)
  • Volkel/De Peel
  • Zwolle

Interesse? Neem contact op met secretaris Jacqueline de Werker: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Foto: Sjoerd Hilckmann / MCD

Bestuursleden gezocht!

Wij zijn op zoek naar enthousiaste bestuursleden die zich willen inzetten voor het defensiepersoneel. We zoeken kandidaten voor een functie in het Algemeen Bestuur (AB).

 

We roepen vooral actief dienende collega’s (militairen én burgers) op die zich willen inzetten voor het belang van al hun defensiecollega’s. Voel jij je betrokken bij het reilen en zeilen op de werkvloer, heb jij een actieve opstelling en voldoende tijd (enkele uren per week) om aan de bestuursfunctie inhoud te geven? Heb je een ruime blik en kennis van de defensieorganisatie? Dan nodigen we je van harte uit om te reageren.

 

Wat doet het Algemeen Bestuur? 

Het AB bepaalt de koers van de vakbond: het maakt beleid en ziet toe op de uitvoering ervan. Het AB draagt een aantal van zijn taken op aan het Dagelijks Bestuur (DB). Dit DB is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen de vereniging. Het onderscheid tussen het AB en het DB ligt in de mate van betrokkenheid bij de uitvoering. Het AB stelt de hoofdlijnen van het beleid vast, waarna het DB de uitvoering van dit beleid ter hand neemt. Het AB toetst vervolgens deze uitvoering aan de hoofdlijnen van het beleid.

 

Wat houdt de functie in? 

Als lid van het AB woon je vergaderingen bij en blijf je op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen de vakbondswereld en Defensie, door stukken en het nieuws te lezen. Daarnaast volg je wat er binnen jouw eigen eenheid/organisatie allemaal gebeurt. Gemiddeld ben je een paar uur per week met het AB bezig. Het is dus zeker geen fulltime functie en je kunt het prima naast je eigen werk doen.

 

Ook voor jonge militairen of burgers?

Zeker, juíst ook voor jonger defensiepersoneel! Het aandeel jonge collega’s binnen Defensie is (erg) groot, en daarom moet die groep ook goed vertegenwoordigd worden. Als lid van het AB kun jij als jonge burger of militair die belangrijke stem laten horen. Je rang of schaal speelt daarbij geen rol; we nodigen daarom zowel manschappen, korporaals, onderofficieren, officieren en burgercollega’s uit om te reageren. Als AB-lid kun je bovendien belangrijke skills ontwikkelen: vergaderen, overleggen, het ontwikkelen van een helikopter-view en je leert Defensie écht goed kennen.

 

Geïnteresseerd of meer informatie?

Neem contact op met secretaris Jacqueline de Werker-Bekx, e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., tel. 070 3155123. We zien jouw kandidaatstelling graag vóór 22 september a.s. tegemoet!

Praat mee over veiligheid!

The Future Talks: veiligheid in de wereld

Op dinsdag 24 juni organiseert pensioenfonds ABP, het pensioenfonds waarbij militairen zijn aangesloten, een themabijeenkomst in Amsterdam. Het thema is veiligheid in de wereld. Dit onderwerp speelt behalve op mondiaal en nationaal niveau, ook bij het ABP.

Praat mee!

Voor deze bijeenkomst nodigt het ABP graag jongeren (onder de 30 jaar) uit om in gesprek te gaan met beleidsmakers van het ABP. Tijdens de bijeenkomst wordt ingegaan op dilemma’s die spelen rondom mondiale veiligheid rondom geopolitiek, economie en moraliteit. De inzichten van de bijeenkomst worden gebruikt om de besluitvorming van het ABP te verbeteren.

Tijdens de bijeenkomst spreek je met andere politiek of maatschappelijk actieve jongeren, met beleidsmakers bij het ABP en met Harmen van Wijnen, voorzitter van het uitvoerend bestuur van het ABP. De bijeenkomst trapt af met een inleiding door Tom Meinderts, politicoloog en Amerika-expert verbonden aan Sciences PO en de Universiteit van Amsterdam.

The Future Talks

De themabijeenkomsten (‘The Future Talks’) zijn onderdeel van een initiatief van het ABP om structureel met jongeren in gesprek te gaan om zo de stem van jongeren door te laten klinken aan de bestuurstafel. Je kunt voor meer informatie altijd even kijken op de ABP-website

Wanneer en waar?

  • Dinsdag 24 juni
  • Bijeenkomst: 15:30 - 17:30 uur, met daarna een borrel
  • Locatie: ABP, gebouw EDGE, Basisweg 10, Amsterdam

Wil je bij deze bijeenkomst aanwezig zijn? Meld je dan aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.